Regelement Trekkertrekkie Moerkapelle
Technische eisen aan de trekker standaard klasse:
Algemeen
– Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven om mee te doen, is het niet toegestaan om
jezelf en/of je trekker in meer dan 1 klasse in te schrijven. (tenzij anders besproken met Arno
van Schajik.)
– De inschrijving zoals goedgekeurd in tractorpulling.app en op de startlijsten beschreven is
LEIDEND. Zonder overleg veranderen van deelnemer en trekker is niet toegestaan. Voor
overleg hierover mail naar [email protected]
– De trekkers moeten standaard landbouw- of fabriekstrekkers zijn zonder wijzigingen aan de motor.
Dus ook voor oldtimers geldt: originele motor en brandstofpomp en geen turbo, tenzij men kan
aantonen, dat deze standaard af fabriek gemonteerd is.
– De motor en transmissie moeten van het originele type zijn en de originele motorkap en
grille moeten gemonteerd blijven.
– De trekkers dienen te zijn voorzien van een veiligheidscabine of beugel
Een degelijke stijgerbegrenzer is verplicht! en bij 4wiel aangedreven tractoren waarbij de het gewicht
achter de achteras is bevestigd.
De hefinrichting indien aanwezig moet tijdens de trek in de laagste stand staan.
– Een werkende aftakas is verplicht voor alle standaard trekkers. De aftakas moet goed en veilig
bereikbaar zijn.
– Het maximale aftakasvermogen mag niet hoger zijn dan de vermogensgrens van de klasse waarin
men meedoet. Hier geldt een 0% marge.
De vermogensgrens per klasse is: 2.5 Oldtimers bouwjaar voor 1980
2.5 ton standaard 75 pk
3.5 ton standaard 100 pk
4.5 ton standaard 125 pk
4,5 ton Dames Klasse 125 pk
5.5 ton standaard 150 pk
6,5 ton standaard 175 pk
7,5 ton standaard 200 pk
9 ton Bedrijven 250 pk
9 ton standaard 250 pk
11 ton standaard geen limiet
– Het motortoerental mag maximaal 2700 omw/min..
– De Oldtimers moeten gebouwd zijn voor 1980.– Voor alle trekkers geldt: over technische zaken, waarbij veiligheid en/of een eerlijke wedstrijd in het
geding is en waarover dit reglement geen uitsluitsel geeft, geeft de technische commissie een
bindend oordeel.
Banden
– De wedstrijd is opengesteld voor trekkers met enkellucht rubber banden.
– De breedte van de banden is maximaal 90 cm voor trekkers t/m 7,5 ton en maximaal 120 cm voor
de zwaardere klassen. De banden mogen op geen enkele manier opgesneden zijn.
– De hobby sport klassen mogen wel rijden met opgesneden banden.
– Stalen kammen en kettingen zijn niet toegestaan, behalve bij oldtimers, waar dergelijke
wielen standaard zijn.
Gewicht
– Ballastgewichten moeten stevig en niet beweegbaar aan de trekker bevestigd zijn.
– Ballastgewichten mogen niet achter de achterwielen of opzij buiten de trekker uitsteken.
– Indien gewichten in de (front)hef hangen, moet de hef tegen zakken geblokkeerd zijn.
– Frontgewichten dienen aan de voorkant origineel, of met fronthef, zo dicht mogelijk tegen de neus
te zijn bevestigt. Maximaal 85 cm vanaf de grille bij trekkers t/m 5.5 ton, voor de klassen 6,5 7,5 en
9,0 ton maximaal 110 cm en voor de klasse tot 11 ton maximaal 150 cm.
– De trekker mag niet verzwaard zijn met aanbouwwerktuigen. Hieronder valt ook een frontlader.
– Het gewicht van de trekker is inclusief chauffeur hier geldt een 0% marge.
– Na het wegen mag er niks meer aan de trekker veranderd worden. (dus ook geen ballast blokken/
gewichten verplaatsen) mocht dat toch nodig zijn dien je opnieuw door technische controle bij de
weegbrug te gaan!!
Trekhaak
– De maximale hoogte van de trekhaak is 500 mm gemeten vanaf de grond en moet goed en veilig
bereikbaar zijn. Voor de 11 ton is de maximale hoogte van de trekhaak 600 mm.
– Het is verboden om de trekhaak op enigerwijze tijdens de trek hoger te stellen.– De diameter van het gat voor de haak van de sleepketting dient tenminste 7,5 cm te zijn. En de
sleepwagenketting moet verticaal aangehaakt kunnen worden. De trekhaak moet horizontaal
gemonteerd zijn, met een tolerantie van 10 graden.
– Trekhaak, stijgerbegrenzer of ander deel van de trekker mag de sleepketting inclusief haak niet
belemmeren de rechte lijn tussen aanhaakpunt en sleepwagen aan te nemen.
Wedstrijd
– De wedstrijdcommissie heeft de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen betreffende de
wedstrijd die voor alle betrokkenen bindend zijn.
– De eerste Trekker die rijdt moet de sleepwagen afstellen, de trek moet over als de sleepwagen in
gewicht versteld wordt, de officiële sleepwagen afstelling is meteen de officiële afstand!
– In het geval van overmacht is de wedstrijdcommissie bevoegd groepen deelnemers uit te sluiten van
verdere deelname of de wedstrijd geheel te staken.
– Bij aankomst ontvangen de deelnemers hun wedstrijdnummer. Dit dient op de trekker
vastgemaakt te worden bij voorkeur aan de voorkant! zodoende dat het niet opwaait. En goed
zichtbaar is voor de afstand registratie.
– De wedstrijd duurt vanaf de eerste weging van de trekker tot het terugkeren in het trekkerkwartier.
– De trekkers worden voor de trek gewogen. Indien een trekker voor de trekpoging te zwaar blijkt te
zijn, doet de deelnemer mee in de ingedeelde klasse, maar doet niet mee voor een prijs. Buiten
mededinging.
– Tijdens de wedstrijd mag alleen de chauffeur op de trekker zitten.
– Er wordt op nummer volgorde gewogen en gereden. Alle deelnemers dienen op tijd aan de start te
verschijnen. Bij het niet of niet op tijd verschijnen aan de start wordt de deelnemer
gediskwalificeerd. De beste 5 (of alle full pulls) rijden finale, op volgorde van startvolgorde van de
eerste omloop.
– ten gevolge van tijdsdruk, weeromstandigheden etc. Is de wedstrijdleider bevoegd te beslissen
geen finale of een finale met minder deelnemers te verrijden. Als dit het geval is, zal voor de het
beginnen van de klasse gemeld worden.
– Elke trekker moet met een strak aangetrokken ketting zijn trekpoging beginnen.
– Rukken is niet toegestaan, ook niet tijdens een trekpoging.
– De deelnemer mag zijn poging starten, zodra de begin-vlagger een groene vlag geeft.
– Een trekpoging is teneinde zodra de rode vlag gezwaaid wordt. De deelnemer dient dan onmiddellijk
te stoppen.
– Tijdens de trekpoging moet de trekker binnen de baan blijven. Als de trekker, of deel ervan de witte
lijn (of bij afwezigheid van de witte lijn de grasstrook) buiten de baan raakt volgt diskwalificatie.– Alle trekkers mogen hun 4wd gebruiken. Het is echter niet toegestaan om veel te gaan slingeren
op de baan, om met behulp van de 4wd extra grip te krijgen. Er mag 1 maal van richting
veranderd worden tijdens de trekpoging.
– Een trekpoging mag maximaal 2,5 minuten in beslag nemen.
– Extra brandstoftoevoer door middel van een koudstartinrichting is niet toegestaan.
– Bij overmatig verlies van vloeistof door de trekker, als die zich op de baan bevindt, kan de
deelnemer worden gediskwalificeerd. Overmatig wordt gedefinieerd als een al dan niet
onderbroken vloeistofstroom op de baan, of een vloeistofplek met een diameter groter dan 20
cm.
– Van de standaard klassen dienen de beste 5 zich op te stellen bij de vermogenstester. De drie
prijswinnaars gaan voor de vermorgenstester, Er volgt bij overtreding van het vermogen
automatisch diskwalificatie. Zodra de top 3 is vastgesteld mogen de 5 trekkers het parc ferme
weer verlaten.
De pk limieten zijn: 2.5 Oldtimers bouwjaar voor 1980
2.5 ton standaard 75 pk
3.5 ton standaard 100 pk
4.5 ton standaard 125 pk
4,5 ton Dames Klasse 125 pk
5.5 ton standaard 150 pk
6,5 ton standaard 175 pk
7,5 ton standaard 200 pk
9 ton Bedrijven 250 pk
9 ton standaard 250 pk
11 ton standaard geen limiet
– De wedstrijdcommissie heeft de bevoegdheid tot het stilzetten van een trekker en kan op elk
moment een trekker aanwijzen voor nadere controle.
Veiligheid en gedrag
Dit regelement heeft als doel de veiligheid voor de bezoekers, vrijwilligers en deelnemers te
waarborgen, voor ons als organisatie ons belangrijkste speerpunt. Bij onveilig en onsportief
gedrag en of het niet voldoen aan de regelementen en opvolgen van instructies van de
wedstrijdleiding volgt onmiddellijk diskwalificatie.
– Trekkers moeten te allen tijde op veilige wijze bestuurd worden. Als dit niet gebeurt volgt
automatisch diskwalificatie.
– Het rijden op het trekkertrek terrein dient rustig te geschieden, maximaal 5 km/h. Dit geldt uiteraard
niet voor de trekpogingen.
– Het is de chauffeurs ten strengste verboden alcoholische dranken te nuttigen of middelen te
gebruiken, die het reactievermogen nadelig kunnen beïnvloeden. Bij overtreding wordt de
deelnemer onherroepelijk gediskwalificeerd.– De motor van de trekker mag alleen worden gestart als de chauffeur op de trekker zit. Pas als de
motor geheel tot stilstand is gekomen mag de bestuurder de trekker verlaten. Dus zolang de motor
draait zit de chauffeur op de trekker!
– Tussen weegbrug en sleepwagens moet de chauffeur in de buurt van zijn trekker blijven!
– Helpers worden niet op de baan toegelaten. Onsportief gedrag van deelnemer en/of helpers wordt
met diskwalificatie gestraft.
Onderstaand regelement voor de 7 ton hobbysport worden gehandhaafd vanaf 2026, het zou heel
fijn zijn als jullie proberen ook voor de wedstrijd in 2025 al aan deze regels te voldoen.
7 ton Hobbysport
De aandrijflijn, bestaande uit motor, koppelingshuis, versnellingsbak en achterbrug bepalen tezamen
het merk van de tractor. Deze aandrijflijn moet aan elkaar passen zonder tussenplaten, flenzen,
aangelaste of verboorde delen.
Er mag gebruik gemaakt worden van nieuwere of oudere type beplating van hetzelfde merk.
Het maximale motortoerental is 2700 omw/min.
De montage van maximaal 1 turbo en het in- en uitlaatspruitstuk zijn vrij.
Er mag alleen gebruik worden gemaakt van de origineel op de motor geleverde brandstofinspuitpomp.
De pompen Bosch A en CAV Minimec (Simms) mogen als vervangende pomp op iedere motor gebruikt
worden.
De tractor mag voorzien zijn van ten hoogste 1 brandstofinspuitpomp. Er mag maximaal 1 pompelement
per cilinder worden toegepast.
Elektronische regeling van de brandstofinspuitpomp is niet toegestaan.
De brandstof moet diesel zijn. Anders dan diesel, en toevoegingen in welke vorm dan ook zijn niet
toegestaan.
In de uitlaat dient zo dicht mogelijk na de turbo een kruis gemonteerd te zijn van 2x M10 8.8 bouten. Bij
een uitlaat diameter groter dan 110mm dient er een 2e kruis 45° t.o.v. het 1e kruis gemonteerd te zijn
binnen 10cm van het 1e kruis.
De trekker moet voorzien zijn van een degelijk werkende noodstop. De noodstop sluit, indien getrokken,
de luchtinlaat af, zodanig dat de motor geen toeren en geen vermogen meer kan op bouwen.
Gesneden banden zijn toegestaan.
Dubbellucht is niet toegestaan.
Een steigerbegrenzer is verplicht bij 2wiel aangedreven tractoren en bij 4wiel aangedreven tractoren
waarbij de het gewicht achter de achteras is bevestigd.
De tractor moet voorzien zijn van een goedgekeurde kantelbeveiliging of een veiligheidscabine.Diversen
– De Stichting Trekkertrekkie Moerkapelle kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld
door deelnemers, helpers en bezoekers.
– Het deelnemen aan de wedstrijd en het betreden van het Trekkertrek terrein geschiedt
geheel op een volledig eigen risico.
– De deelnemer is altijd zelf verantwoordelijk voor zijn trekker, ook als deze onbeheerd in
het trekker kwartier wordt achtergelaten.
– De trekker chauffeur moet minimaal 16 jaar zijn (in het bezit van een geldig rijbewijs),
rijvaardigheid hebben en een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen.
– De trekkers moeten minimaal W.A. verzekerd zijn en moeten een kopie van dit
verzekeringsbewijs bij zich hebben.
– Het is voor standaard trekkers en oldtimers verboden om overmatig reclame aan, op of bij de
trekker te hebben, behalve de bedrijfsnaam.
– De trekkers dienen enigszins schoon aan de start te verschijnen.
– De winnaar van elke klasse is automatisch deelnemer voor volgend jaar.
– De trekkers moeten minimaal een uur voor aanvang van de klasse op het terrein aanwezig zijn.
Bij inlopen van het programma is de wedstrijdleiding bevoegd de klasse eerder te laten beginnen.
Hou er dus rekening mee dat je op tijd aanwezig bent.
– Iedere deelnemer krijgt dit reglement en dient volledig hiervan op de hoogte te zijn.
Nogmaals: Stichting Trekkertrekkie Moerkapelle is niet aansprakelijk voor schade ontstaan
door deelname wedstrijd, deelnemers, helpers en bezoekers.
Voor de Trucks en Sporttrekkers gelden de bekende regelementen van de NTTO.